Wat is beeldende therapie?

InVorm is een praktijk voor beeldende therapie (voorheen creatieve therapie). De naam InVorm heeft betrekking op het feit dat je letterlijk vorm geeft aan de dingen die je bezighouden. De naam verwijst naar onze zoektocht in het leven: jouw wensen en behoeften vormgeven in antwoord op dat wat je is gebeurd. Soms ga je dingen aan, soms moet je met dingen leren leven. Te allen tijde ga je op zoek naar dat wat haalbaar is binnen jouw omstandigheden om weer in vorm te komen!

Beeldende therapie gaat er vanuit dat een mens het meest leert door te doen. Woorden schieten vaak te kort als je in de knoop zit. Met materialen als verf, krijt, hout, stof, klei of steen werk je aan opdrachten en thema’s die passen bij jouw klachten én krachten.

Ineens staat er een werkstuk voor je van iets wat al heel lang als een steen op je maag lag. Je voelt je opgelucht. Zo is het voor jou! Nu kun je er naar kijken én je kunt het aan een ander laten zien.

Beeldende therapie is gericht op psychosociale problemen. De opdrachten helpen je jouw gevoelens waar te nemen en te uiten. Je ontdekt al doende hoe jij met dingen omgaat. Met behulp van de werkstukken krijg je inzicht en overzicht. Dat kun je anderen vervolgens ook geven. Je kunt bovendien met plezier jouw sterke kanten (her)ontdekken.

Maar hoe helpt beeldend werken als je niet lekker in je vel zit?’ Iedereen is in het dagelijks leven bezig met vormgeven. Denk maar eens aan de inrichting van jouw huis of je kledingkeuze. Is het rommelig of geordend, opvallend of voorzichtig? Deze eigenheid komt terug in hoe je beeldend werkt. Het toont hoe je gewend bent dingen aan te pakken. Bijvoorbeeld de manier waarop jij keuzes maakt, de dingen waar je emotioneel van wordt of van stil valt. Ik kijk met jou wat helpend is in jouw manier van aanpakken en vertaal je inzichten naar je leven van alledag.

En waarom werkt dit nu zo goed? Omdat je tijdens het doen (nieuwe) ervaringen opdoet en dat is precies wat ons brein nodig heeft voor bevestiging, regulatie en verandering. Het helpt je grip te krijgen op je leven. Bovendien toont onderzoek aan dat informatie verkregen via onze zintuigen langer en dieper in ons geheugen wordt opgeslagen. Bekijk voor uitgebreide uitleg het filmpje van hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder, over verwerking door creatieve expressie:


Wanneer kies je voor beeldende therapie?

  • Wanneer je merkt dat je het lastig vindt woorden te vinden voor jouw gevoelens of ervaringen
  • Wanneer je jouw verhaal al zo vaak hebt verteld, maar niet verder komt
  • Wanneer je ‘vol’ zit of emoties je overspoelen
  • Wanneer je gevoelens moeilijk opmerkt of kunt toelaten
  • Wanneer je niet goed te pakken krijgt waar jouw last ‘m precies in zit
  • Wanneer je concreet wilt oefenen dingen anders aan te pakken
  • Wanneer je wilt oefenen om voor jezelf op te komen of bij jezelf te blijven
  • Wanneer je op zoek bent naar jouw zin in het leven
  • Wanneer de relaties in je gezin stroef lopen

Ervaring met beeldend materiaal is niet nodig. Creatief zijn is niet belangrijk. Je wordt begeleid in het beeldend werken. Het gaat er niet om of het werk mooi of kunstzinnig is. De werkstukken weerspiegelen jouw leerproces.

 

 
Als je deze link opent, dan kun je lezen over heel veel verschillende ervaringen met beeldende therapie.
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *